Comb. Jan Hommes en zonen, Akersloot, winnen Marseille bij de Fondunie 2000
Marseille is een echte ZLU-klassieker. Een vlucht die vooral populair is bij de Limburgers. De eerste 4 prijzen gingen dan ook naar Limburg of directe omgeving. Daarna kwamen de duiven in de rest van Nederland ook behoorlijk goed door en ook lekker verspreid. Om zes uur zaterdagavond was er geen prijs meer te verdienen. Dat betekent dat voor deze moderne tijd de vlucht best pittig was. Nakomen deden de duiven slecht. Het weer werd nadat de prijzen waren verdiend telkens slechter.
De eerste duiven in het werkgebied van de Fondunie 2000 begonnen vanaf 8.30 uur zaterdagochtend te vallen. De snelste duif was van de bekende toppers uit Akersloot: Jan Hommes en zijn zonen Nick en Rens.
Marseille Fondunie 2000
Op vrijdagochtend om 6.45 uur werden de 802 duiven van de 131 deelnemers van de Fondunie 2000, tussen het Internationale veld, gelost. De snelste duif van deze groep is van Jan Hommes en zonen uit Akersloot. Zij klokten hun winnende doffer om 8.50 uur op een afstand van 1.034 km. Ze hadden een kleine voorsprong op de nummer 2 van Jelle Jellema uit Nijverdal. Het brons was deze keer voor Harry Kalter uit IJsselmuiden.
De Top 10:
1. Jan Hommes en znn, Akersloot
2. Jelle Jellema, Nijverdal
3. Harry Kalter, IJsselmuiden
4. Bert de Klerk, Almere
5. Sil van Vliet, Ter Aar
6. R.A.M. de Jong, Roelofarendsveen
7. Harry Hendriks, Vinkeveen
8. B. Annink, Almelo
9. Henk Wegh, Lochem
10. Mevr. Wouterse en Arie, Varik
Voorzitter Henk Wegh deed 4 duiven mee op Marseille en won 3 prijzen. Mevr. Wouterse en Arie uit Varik korfden 10 duiven in en wonnen 7 prijzen. Hun tweede duif hadden ze al op plaats 14. Henk Zweers uit ’s-Heerenberg had ook 4 duiven mee en hij wint net als Henk 3 prijzen. Hij start op plaats 12.
De winnende liefhebbers
De winnende liefhebbers van Agen zijn Comb. J. Hommes en Zonen. Deze combinatie bestaat zoals bekend uit vader Jan (66) en zijn zonen Nick (32) en Rens (24) uit Akersloot. Jan is gepensioneerd uitvoerder in de bouw, Nick is veiligheidsdeskundig Adviseur op het gebied van Arbo-veiligheid en Rens is timmerman. Bij de duiven zijn de rollen mooi verdeeld: Rens is overal bij betrokken, een soort van vliegende keeper. Rens gaat inkorven, vooral als het verder is. Hij verzorgt de jonge duiven en de jaarlingen. Jan verzorgt, nu hij met pensioen is, voor een groot deel de duiven. Gewoon omdat het kan. Nick verzorgt een deel van de vliegduiven. Verder verzorgt hij de administratie. Met zijn drieën zijn ze wel een team wat elkaar prima aanvult. Tijdens de vluchten is er een soort van onderlinge competitie tussen het boven- en benedenhok. Dit geeft een extra stimulans, die ze zichzelf opleggen.
Nick vertelt over de historie: ‘Wij zijn alle 3 al sinds onze jeugd in aanraking gekomen met de duivensport. Vader Jan vanuit zijn vrienden en Nick en Rens zijn tussen de duiven opgegroeid.
Onze gezamenlijke start was in 2006. De jaren daarvoor heeft m’n vader met zijn broer gevlogen. Alleen toen wij in 2006 startte zaten die duiven al 5 jaar stil. Wij zijn ze gaan spelen en hier zijn er enkele van overgebleven onder andere zijn 18e Nationaal Barcelona en ‘De 972’. Beide duiven wisten onder alle omstandigheden vroeg te vliegen. Andere basis duiven komen bij de volgende liefhebbers vandaan: Tinus Thijen (soort van ‘De 404’ van Sam de Jong), Kees Droog, Rob Timmermans, Ysbrand Kaptein, Verweij-De Haan, Combinatie Van Der Plas, Marlon Kok, Gebroeders Holleman, Dutch Day Racers en Dirk Pals. Inmiddels kunnen we wel zeggen dat we van al deze liefhebbers een eigen lijn hebben gecreëerd die uit de voeten kan op zowel ochtend als middaglossing.’
De duiven zitten ruim in de hokken. In de tuin staat een hok van 14 meter. Verder is er een kweekhok en een zolderhok tot de duiven hun beschikking.
De winnende duif
Marseille werd een prooi voor ‘Siem’. Deze tweejarige doffer won eerder dit seizoen de 455e nationaal Pau. Over de stand vertellen de mannen: ‘Alle duiven worden in het begin gescheiden ingevlogen en vanaf half april gekoppeld. Daarna proberen we zoveel mogelijk de cyclus door te laten lopen. De duif is ingemand op 10 tot 14 dagen broeden. Na het jong in het voorjaar is dit zijn 3e nestje.’
Zijn vader heet ‘Helsinki’. Deze doffer heeft als grootouders duiven van Verweij-de Haan, Baas-Berg, Rob Timmermans en Lei van den Eijnde. ‘Helsinki’ is ook de vader en grootvader van o.a. de 11e en 16e nationaal Bordeaux 2023, 13e nationaal Bergerac 2023, 17e nationaal Perpignan 2020, de 17e nationaal Cahors 2023 en de 34e en 45e nationaal Barcelona 2021 en 2020.
De moeder van ‘Siem’ is de bekende kweekster ‘Davina’. Zij is een dochter van de nog bekendere ‘Golden Boy’ en ‘Het Schemertje’. ‘Davina’ is ook de moeder en grootmoeder van o.a. de 4e nationaal Bordeaux 2019 (1e NPO), 7e nationaal Bergerac 2019 (2e NPO), 28e en 40e nationaal Bergerac 2022 en 2021 en de 47e nationaal Barcelona 2023.
Het seizoen
Het jaar werd gestart met ongeveer 120 koppels vliegduiven. Daarnaast zitten er 35 koppels kwekers met daarnaast nog een hokje late jongen om het kweekhok aan te vullen.
De kweekkoppels worden half december gekoppeld. Ze brengen 4 rondes groot. Na 2 ronden worden ze omgekoppeld. De kweek doen we zo vroeg zodat we de jongen een gedegen opleiding kunnen geven met jonge duivenvluchten of de natour. De vliegers zijn dit jaar 18 april gekoppeld. Alle vliegkoppels hebben toen één jong groot gebracht. We proberen dan van de betere vliegers en soms ook van een of een paar leuke jaarling-koppels jongen te ringen.
Als voorbereiding op de marathonvluchten gaan de duiven, als het goed weer is, mee met de afdeling of andere midweekse vluchten. We zorgen dat ze ongeveer 2.500 invliegkilometers hebben gemaakt voordat ze aan hun eerste grote opdracht beginnen. Dat ging afgelopen jaar toch wat lastiger dan andere jaren aangezien de weersomstandigheden niet mee wilden werken.
Vanaf 2 weken voor de eerste grote vlucht worden ze met de Pyreneeën-club van Egmond wekelijks op 100 kilometer afgericht. Dit gebeurt tot en met het weekend voor inkorving van Perpignan en de laatste middagslossingsvlucht.’
‘Wij voeren acht verschillende mengelingen door elkaar. Dit doen we om een mengeling te creëren die heel divers is en heel vetrijk. De merken die wij voeren zijn: Beyers Koopman All-in-One, Beyers Jelle Jellema Premium, Jelle Jellema Power en Vandenabeele ook van Beyers, Van Robaeys Vlucht Exclusief en Rui Exclusief, Championsmix en NPO mix van Embrechts Theunis en daarnaast komt er extra hennep, rode en gele mais, snoepzaad in het voer.
Naar de vlucht toe krijgen de duiven vanaf drie dagen voor inkorven in een Whiskey glas naast de broedschotel. Dit wordt gevuld met een hele vette mengeling met TOVO, snoepzaad en hennep en alle mogelijke vette zaden. Voor de rest krijgen de duiven om de dag vers grit en mineralen van verschillende merken. Dus geen proteïne of iets dergelijks.
De duiven zijn dit jaar alleen voor aanvang van de vluchten en 3 weken voor de 1e marathonvlucht gecontroleerd door de dierenarts en we doen dat ook als we het niet vertrouwen. Standaard krijgen de duiven een paratyfus-enting begin februari, in maart een enting in maart, pokken alleen de jongen aan het einde van het jaar, een 5-daagse geelkuur in april/mei en in het seizoen een week voor inkorving een Magix-pilletje van Belgica De Weerd tegen het geel.
Over dat ‘geelpilletje’ en andere medicijnen vertellen de mannen: ‘Medicamenten krijgen de duiven alleen als ze dat nodig hebben. Alleen de Magic tablet doen we blind. Omdat wij een druk programma hebben met vaak 2x inkorven in de week en spelen ieder jaar alle marathon vluchten ZLU en middaglossing.
Tot Slot
Marseille 2024 is de volgende overwinning van de mannen uit Akersloot bij de Fondunie 2000. Jan, Nick en Rens wonnen in dit sterke samenspel eerder Perpignan, Agen en Narbonne. In 2018 werden ze ook Keizer Kampioen en nu schrijven ze Marseille op hun palmares. Het is een geweldige erelijst, want ook op de NPO-vluchten doen ze het geweldig. Alleen dit jaar al, toen ze Bordeaux wonnen.
Jan, Nick en Rens gefeliciteerd met deze mooie overwinning en ik kan met een gerust hart zeggen … tot een volgende keer!!!
|